lördag 5 januari 2013

Spara och ta tillvara

Dagen har gått i tillvaratagandets tecken.
 I början på förra året så sydde jag ett dubbelsängstäcke på beställning och använde jellyrolls.
 
Det blev en del remsor över, både såna som jag valde bort och rester av såna jag använde.
Härom dagen beslöt jag mig för att göra slut på alla rester. Det är inte färdiga saker än utan bara toppar, men det är på gång. Det kanske inte blir vad jag tänkt men planen just nu ser ut som följer.
 
Ett litet barntäcke av remsor med små cyklar i olika färger 
och en löpare av tre block som fanns kvar från täcket.
 
En duk av remsor och överblivna trianglar från täcket
(jag hade som vanligt skurit till alldeles för många). 
 
Sen fanns det bara lite småbitar kvar
 
de sydde jag ihop och det kanske blir grunden till en nessesär.
 
Middagen idag var också rester: pasta och köttfärssås tillsammans med lite vissna grönsaker och ostkanter blev en gratäng som var mycket godare än originalmåltiden :)
 
Ett av mina nyårslöften är att slänga mindre mat. Jag är faktiskt redan nu bra på att laga mat av rester men ska försöka planera mina inköp bättre och försöka tömma åtminstone en av våra frysar. Vi har tre - på två personer. Med en äkta man som är jägare och slaktare kommer maten in lite oregelbundet men det är lätt att det blir saker som hamnar långt ner i botten. 
 
Undrar vad morgondagen ska få för tema??

12 kommentarer:

  1. Underbart! Den gratängen hade jag gärna smakat :)

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint det blev av det som "bara var rester"! Gratängen ser jättegod ut! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  3. Vilka massa toppar och fina också!
    Mums kan jag tänka mig, då Din nylagade mat inte går av för hackor ....
    kram

    SvaraRadera
  4. Din stora quilt blev fin, jag har den boken och tänkt längs att jag skall sy den. Fortsätter och tänka så, kanske att jag syr den någon gång !!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga restskapelser du har gjort.

    SvaraRadera
  6. Oj så duktig du är. Jag har bara kommit till tanken ang. mina resttyger...men men. Mumsig gratäng.
    kram Gunilla, som klippt ner julgranen, för vidare färd till IKEA

    SvaraRadera
  7. Snygga scrapsprojekt:) Har liksom du beslutat att vara duktigare på att inte slänga mat. Ett av våra stora miljöproblem ca 30% av inköpt mat slängs:) Lycka tillmed alla rest projekt:)

    SvaraRadera
  8. Oj vad fint och gott det ser ut! Vilket bra nyårslöfte! Kram

    SvaraRadera
  9. Först och främst: Grattis till din nya blogg som jag gärna vill bli följare utav men vet inte hur man blir det. Kul att se dina scrapsprojekt och sammanställningen av det du sydde 2012! Kram Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir av att du vill följa mig. Jag vet inte heller hur man blir följare, men att lägga upp de bloggar jag är intresserade av gör att jag i alla fall lättare kan följa dem. Kram Kikki

      Radera
  10. Blev det något tema idag?:-)) Fantastisk kvilt och fina
    "restprodukter" på G! kram Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte roligare tema än grått. Men jag lovar att jag ska försöka göra mitt och andras liv lite mer färgglada.

      Radera