söndag 15 november 2015

Rundtur i mitt syrum






Efter att jag idag som "vardagsbild" visat en bild på en del av mitt syrum så var det några som ville se resten. 
Jag har sån tur att jag fick disponera hela den fd gillestugan för några år sedan. En ocean av utrymme kanske ni tycker och det trodde jag också. Men jag tror inte det spelar någon roll hur stort det är utan tillgängligt utrymme fylls snabbt upp. Är ni med så börjar rundturen, nedanför trappan finns en liten hall som jag också annekterat. Där står ett skåp som min man ska ha på sitt kontor men det får inte plats där ännu så under tiden fyller jag upp det med projektlådor och annat smått och gott.
Där finns också bokhyllorna med handarbetsböcker och tidningar, mest lapptäcksböcker och framför står just nu mina tre provdockor. Äntligen har jag en som är tillräckligt stor för att matcha min numera stora kroppshydda.
Under trappan står stora plastbackar och annan förvaring av färdigsydda lapptäcken, dukar, väskor och olika förvaringar. Backar med stickade och virkade saker finns också där. I tunnan finns saker som hör till vävstolen.
Vi fortsätter medsols i det stora rummet, först kommer hyllorna med mina lapptäckstyger. Jag har sytt sånt i mer ä 20 år och samlat på mig en hel del under åren. Ett skär- och tillklippningsbord med förhöjning på bordsbenen är bra för det sparar ryggen om jag jobbar där länge.
 
Hyllor med klädsömnadstyger och det senaste årets samlade retrotyger kommer härnäst. En gammal tjockTV är tillsammans med fler projektlådor uppbaxad ovanpå hyllorna. Särskilt under vintern tittar jag mycket på sport samtidigt som jag syr.  
Nu är det ju inte bara ett syrum eftersom jag är "blandmissbrukare" när det gäller hantverk. Jag har virkat och stickat en hel del under de år då utmattningen hindrade mig från att sy så mycket som jag brukade.
Trådförvaring och knappsamling samsas med en overlock och en coverlock, maskiner som används mest när man syr i trikå.
Min älskade Bernina 440 som jag sytt så mycket under de 11 år den bott hos mig och en Husqvarna Lily används när Berninan är inställd för frihandskvilning
Bakom min syplats finns en platsbyggd, nerfällbar gästsäng, här dold bakom mitt allra vackraste draperi. Klädställningarna rymmer både lapptäcken under produktion och kläder som ska lagas och sys om.
Nu är vi nästan runt, bara vävstolen återstår. Ännu inte tagen i bruk men det kommer. Jag har skurit och klippt massor av matt-trasor. I den gamla, utdragbara barnsängen ligger det dockor och korgen som står i sängen är fylld med dockkläder. Sängen köpte jag för att visa baby- och barntäcken i marknader men de senaste åren har jag inte varit med på så många. Men barnbarnen leker gärna med dockorna.
 

Nu är vi runt, men kom gärna och hälsa på irl.


 
 

 
 
 

3 kommentarer:

  1. Wow, så mycket tyger du har! Jag har också en vävstol som jag skulle vilja väva på. Den flyttade med mig till Frankrike för mer än sex år sen men i somras flyttade den tillbaka till Sverige och jag får se när jag får upp den och kan sätta igång att väva trasmattor igen. Jag har oändligt mycket trasor, både klippta och ännu ej klippta.

    SvaraRadera
  2. Härlig handarbetsplats du har och många tyger! Jag har med funderat på att väva trasmattor. Mina föräldrar har båda vävt väldigt mycket och jag har bett dem att inte göra sig av med båda vävstolarna de har. Väntar bara på att man ska ha plats för den.

    SvaraRadera
  3. According to Stanford Medical, It is indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh on average 19 kilos less than we do.

    (And by the way, it has totally NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and EVERYTHING to do with "HOW" they eat.)

    BTW, I said "HOW", and not "WHAT"...

    CLICK this link to see if this easy questionnaire can help you decipher your real weight loss possibilities

    SvaraRadera