tisdag 8 mars 2016

Det kreativa UFO-året 2016


 
På Facebook gick jag med i en grupp där vi skulle hjälpa till puffa varandra att göra klart våra UFOn (UnFinishedObjekts). Jag har många - väldigt många. Vissa vet jag precis varför de blev UFOn och andra hamnade nog bara i skuggan. När jag blev sjuk för tre år sedan och även ett tag innan jag kraschade så orkade jag nästan inte handarbeta alls och absolut inte ta tag i surdegar. När jag fick lite ork tillbaka så var mitt första beslut att packa ner de flesta av mina UFOn i en låda för att inte bli stressad av dem.
 
Vi måste enl. reglerna börja med en före-bild och berätta vad som är kvar att göra. Vi jobbar på ett UFO i taget men vi får givetvis göra nya saker emellan. Annars hade jag aldrig vågat anta utmaningen. 

UFO 1: Det första jag gjorde var att ta tag i min SBS (Sylvias Bridel Sampler). En kvilt med jättemånga olika block. Hade bestämt mig för att handsy dem och höll förstås inte. Jag ledsnade när jag hade sytt ett 15-tal och de har legat i en låda i många år. Nu valde jag ut de bästa och gjorde en liten kvilt, som en väggbonad eller ev. en barnvagnskvilt. 
 
UFO 2: Blocken, i SnS-tekniken, i den här kvilten syddes under en kurstermin hos Liz i Västerås för massor av år sedan. De syddes ihop till en topp men där tog det stopp. Nu är den kviltad med olika frihandskviltningsmönster i de olika blocken. 
 
UFO 3: I slutet av sommaren köpte jag ett materialkit från Bautawitch på en jättesöt elefant. Den är virkad i ett trikågarn ca 30 cm hög. Jag virkade rätt snabbt alla delarna men innan jag kom mig för med att fylla och sy ihop den hamnade den långt ner i en stickkorg. Men när den väl blev färdig tyckte jag att den blev riktigt söt.
 
UFO 4: Ytterligare ett av mina färskaste UFOn. Marit-Irene startade en Facebook-grupp som sydde och bytte miniblock. Jag har hittills bara varit med på hus-bytet som var under förra våren. Jag sydde några egna för att få till en lite större bonad. Men blocken låg i en låda, men jag tog dem med till syhelgen som jag var på. Och vips var den färdig :)
 
UFO 5: Är ett SyTillsammans-projekt som vi hade för många år sedan på QoL-listan (en av flera Kviltlistor på Yahoo) - tror att det var Carmen som hittad mönstret. Jag sydde som vanligt för många block så de räckte till två dukar/löpare.
 
Fortsättning följer...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar