tisdag 28 januari 2014

Sommarkänsla mitt i vintern


Nu tror ni nog att jag blivit alldeles knäpp, men sommarkänslan varade bara ett kort ögonblick mitt i snöskottandet. Snön hade tryckt ner och ut lavendeln över trädgårdsgången, så när jag skottade kom det plötsligt den allra starkaste, ljuvligaste doften. En helt underbar överraskning :) Tyvärr förtog det fortsatta skottandet den härliga känslan snabbt. Snöskottande är verkligen inte det bästa jag vet, men jag får ju motion.
 
Så här ser min fågelgodisgran ut idag :( inte alls som på det tidigare inlägget.
Jag trodde inte att kärven skulle locka så mycket och det gjorde den inte heller för fåglarna men hjortflocken som kom förbi gillade den skarpt. All havre är uppäten och en del av halmen ligger spridd runt om. Men det är inte det som oroar mig mest utan att de också tuggade i sig de aluminiumformar som var fyllda med fågelgodis. Bara en tom finns kvar i toppen. Jag är nu väldigt orolig hur det kommer att gå med deras magar, tuggade och nersvalda folieformar måste kunna göra stor skada på tarmarna. Jag kan bli anklagad för djurmisshandel, alldeles utan uppsåt.
 
Jag är glad att jag kunde ha det varmt och skönt inomhus.
En brasa är aldrig fel när det drar kallt.
 
I mitt knä är det extra varmt för där ligger mitt pågående virkprojekt - Trasmattefilten - virkad med ett garn som är en blandning av ull och soyabönsfiber.
Den kommer nog vara en virkning som kommer att räcka länge. Den kommer att varvas med andra stickningar och virkningar, för lite enformig är den allt. Men ibland behöver jag bara att händerna får röra sig så att själen kan få ro.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar