lördag 4 januari 2014

Sytt under 2013

Jag tänkte att jag skulle försöka sy lite idag men kom på att jag inte hade visat
syåret 2013. Ett år där det inte alls blivit så mycket sytt som jag hoppats.
Men alldeles i början på året var det skaplig fart på maskinen.
Omslag till kalendrarna till mig och mina jobbarkompisar. Ett gäng dukar och löpare och två barntäcken. Man häpnar när man ser hur mycket snö det var då. På bilderna längst ner ligger kviltarna på den stora drivan som blev av det första takraset för året
 
Våren kom så småningom och jag började på en del saker som fortfarande ligger ofärdiga men några saker slutfördes. 
 
I slutet av juli mådde jag lite bättre och sydde först medeltidsklänningar till två av mina barnbarn som ville vara fina på Medeltidsdagarna i Arboga. I början på augusti åkte jag till Gamleby för att sy linnekläder, precis som förra sommaren, jag sydde fyra känningar på fyra dagar. Då trodde jag att jag snart skulle vara i mycket bättre form. Men så blev det tyvärr inte och på hela hösten sydde jag nästan ingenting. Ett litet babytäcke, till en fd arbetskamrats mycket efterlängtade Livia, var det största jag klarade av.
Jag har faktiskt sytt lite andra projekt som ett led i min terapi men de är fortfarande pågående och jag kanske kan visa dem när jag mår bättre.
Nu börjar ett nytt syår och jag har faktiskt börjat det med att packa ner 12-15 toppar av olika storlek för att inte bli stressad av att se så mycket ofärdigt. Vissa är flera år gamla. Ett par, tre stycken får vara kvar uppe så jag kan känna att jag kan avsluta dem. Men ibland vill jag bara börja på något nytt, jag hoppas att jag kan varva mellan det.
Nu blir det årets första systund :)
 

5 kommentarer:

  1. Kikki, viktigare att det är välgjort och fint än mängden! Men jag hoppas detta blir ett år då du kommer att må så mycket bättre! kram Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas jag med, så mycket sämre kan det inte bli. Jag hoppas att det trots allt har gett mig insikter som gör att jag inte hamnar i det läget igen.

      Radera
  2. vilken bra sammanställning du har gjort. Det är alltid svårt-tycker jag- att ställa samman o kategorisera på ett tydligt sätt som är lätt att ta till sig för läsaren. men du har lyckats både när det gäller det stickade o virkade samt här med det sydda! Mycket fint har kommit ur dina händer under året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - jag har lite hjälp av mitt yrke :) Även om det tidigare under året har varit ett hinder att göra sådant som på något sätt påminde om jobbet. Men nu har jag försökt ta tillbaka makten över det och hoppas att det inte ska hindra mig från att jobba med bilder till bloggen.

      Radera
  3. Jag tycker att du sytt väldigt mycket under 2013! Många fina arbeten! Alla har UFOn liggande, en del kommer att bli färdigt i år och några förblir UFOn en längre tid. ��

    SvaraRadera